This awesome blogger theme comes under a Creative Commons license. They are free of charge to use as a theme for your blog and you can make changes to the templates to suit your needs.
RSS

Menjaga Atau Menutup Aib Orang

Salam Jumaat, Setelah sekian lama menyepi, jadi tazkirah ini sebagai pembuka bicara. Kita sering menulis tentang kesalahan yang kita sendiri lakukan sehingga membuatkan orang lain terasa dan timbul perasaan benci-membenci iaitu sikap suka menyebut keaiban dan kekurangan orang lain. Perkara ini sudah menjadi kebiasaan,malah yang sering melakukannya bukan sembarangan orang tetapi beliau ini seorang ikon.Tidak kiralah ikon dalam bidang politik,dunia hiburan dan para ilmuan sekalipun,sepatutnya mereka mencerminkan akhlak yang baik. Bukan la pandai sangat dalam menasihat, tetapi ingin berkongsi serba sedikit kepada semua umat islam agar kita tahu dan sama-sama mengambilnya sebagai peringatan. Jangan selalu sebut keaiban atau keburukan orang lain. Kegelapan hati ditokok dengan rangsangan syaitan selalu menyebabkan diri kita menyebut kesalahan dan kekurangan orang lain. Kita gemar melihat keaiban orang sehingga terlupa keaiban dan kekurangan diri sendiri. Bak kata pepatah, ‘kuman seberang laut nampak, tetapi gajah depan mata tak nampak’. Islam menuntut kita melihat kekurangan diri supaya dapat memperbaiki kekurangannya. Menuding jari mengatakan orang lain tidak betul sebenarnya memberi isyarat diri kita tidak betul. Ibarat menunjuk jari telunjuk kepada orang, satu jari ke orang itu, tetapi empat jari lagi menuding diri kita. Bermakna bukan orang itu yang buruk, tetapi diri kita lebih buruk daripadanya. Sebab itu, biasakan melihat keburukan diri sendiri bukan keburukan orang lain. Jangan menjaga tepi kain orang sedangkan tepi kain sendiri koyak-rabak. Dalam Islam digariskan sikap positif yang perlu dihayati dalam hubungan sesama manusia iaitu lihatlah satu kebaikan pada diri seseorang, meskipun ada banyak kejahatan yang ada pada dirinya. Apabila melihat diri kita pula, lihat kejahatan yang ada walaupun kita pernah berbuat kebaikan. Hanya dengan cara ini kita terselamat daripada bisikan syaitan yang memang sentiasa mengatur perangkap untuk menjerumuskan kita ke dalam api neraka. Islam menganjurkan umatnya bersangka baik dan berbuat baik sepanjang masa. Sabda Rasulullah, “Cukuplah bagi seseorang keburukan jika ia menghina saudaranya sesama muslim.” Demikianlah antara pesanan Rasulullah supaya umat Islam sentiasa dalam ruang lingkup kehidupan yang diberkati Allah dengan mendapat kebahagiaan di dunia dan akhirat. Marilah pada setiap masa mengingati pesan Nabi kita dan jadikan ia suluh pedoman dalam melayari kehidupan di dunia yang fana ini. Sesungguhnya, peringatan Rasulullah sentiasa sesuai sepanjang masa untuk umat manusia. Hanya kita yang lalai kepada pesanan berharga itu. Kita hanya menyesal apabila kita ditimpa kesusahan atau sakit. Ketika itulah baru hendak mengenali Allah dan ingat Rasulullah. Sebagai mukmin, marilah kita berpegang teguh kepada pesanan Rasulullah s.a.w. Pesanan Imam Al-GHAZALI Suatu hari, Imam Al Ghazali pernah bertanyakan kepada murid-muridnya ” Apakah yang paling tajam di dunia ini?” Murid-muridnya menjawab dengan serentak, pedang… Benar kata Imam Ghazali, tapi yang paling tajam adalah “lidah manusia”. Kerana melalui lidah, manusia dengan begitu mudah menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri. Pesanan : Islam akan menjadi hebat apabila umatnya bersatu dan umatnya akan bersatu apabila mereka menjaga 'lidah' msing-masing. Terima kasih kerana membaca dan jika Mas ada silap harap ditegur dan maaf jika terkasar bahasa.. Yang baik kita jadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan. Yang baik itu datangnya dari ALLAH S.W.T, dan Yang buruk semuanya dari dari kita hamba yg kerdil ini.. Selamat Hari Jumaat, Penghulu segala hari... Kredit to : http://dhia-manja.blogspot.my 0 comments

SAMAN..

Dengan bangga nyew akk nk kab0 sini.. akk kene saman dik. sy0k giler kene saman. time nk g bcuti ni la kene saman..

rasa nk jerit....
uwaaaaaaaaaaarrrrghhhhhhhhhhhhhhhh!!~ 1 comments

+ Alhamdulillah +

Syukur ke hadrat illahi...
mcm gempak je kn entry aku yg lepas ni. tp aku syukur sgt2. sbb aku dpt resp0n yg p0sitif dr green man. kenapa tu ye?.. hehehe, aku rasa kalau aku tk ckp pn k0rg tentu dpt agak apa yg aku ckp kt green man kn?...

apa resp0n dia, aku tk amek kisah. sbb aku sndiri mkehendakinya... isy, tk de keje la aku nk r0sak kn sbuah psaudaraan yg dh lama tjalin. aku cuma smpikn apa yg ptut. supaya dia tahu~... tu jek.

tp kalau dia fikir lain. suke ati dia la. aku tk paksa. n ntah la~...

apa yg penting K.E.R.J.A.S.A.M.A.. hahaha.. xde kaitan. ermm, aku scara jujurnya. bahagia sgt de kawan mcm dia. dlm tk diam kn. sbenarnya dia sgt mmhami aku(agknya la). sbb kn stiap kali apa yg aku nk sampaikn kt dia, 'sy dh dpt agk awk nk kata tu'.. mcm ne dia th?.. dia tukang tilik ke? wah! hebat beb... hehehehe~..

seyez, aku byk bljr tntg khidupn ni dr dia. mungkin dia tk sedar. tp itulah hakikatnya.. dl dia sllu ada dsamping aku.. (cewah, sllu la sgt) tp arus masa tlalu mcemburui kit0rg. kit0rg dh mkin renggang. mungkin dgn ksibuknnya.. dan kerja aku yg ntah pape sibuknya ni. tp tk pe, kata2 dia, apa2 yg dia ckp dl. sumer aku masih igt. n aku sntiasa igt..

pape pn... aku syg banget kt dia... tettttttttttttttttttt~
jgn ckp kt dia ye... hehehehe.. 1 comments

Luahan hati,.. oh! Green Man~

ARRRGHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!....
uitsss????.. kenapa aku ni ttiba?.. hahaha..
aku de wat ssuatu yg.... isy! susah nk dperkatakan. mungkin sukar utk dbayangkn apa yg telah terjadi n apa resp0n nyew. tp aku beranikn diri demi masa depan aku. aku tk leh nk slindung2 g.. haha.. s0 stupid maybe~...

ermmm, aku rasa kalau de yg sllu f0llow aku nyew entry. akn th siapa green man yg pernah aku maksudkn dl. Alhamdulillah, aku dh sampaikn apa yg aku rasa mmg ptut aku sampaikn kat dia. biarlah ia mungkin mjadi buah mulut dia dan sahabat2nya. tp aku puas. aku tk hiraukn apa org nk kata. asalkn aku th apa yg aku wat n aku sanggup hadapi risik0nya.

apa yg aku dh wat ye?... hehehehe. tny la Green Man..

apa2 pn. aku tk th nk ckp mcm ne. aku tk mharapkn apa2 pn dari dia. bg aku kalau dia dh luangkn masa n baca apa yg aku p0st kt dia. tu dh ckup baik dari segalanya. sbb bukan senang nk curi masa dia..

aku tk mnanti, aku tk mharap... sbb jiwa aku k0song kini. n aku rasa, aku tk mahukn apa2. sbb aku T.A.K.U.T.

mcm kelakarkn?.. tp itulah aku. aku tkut nk mcintai manusia melebihi dr yg maha esa. sbb aku rasa, diri aku l0m ckup sempurna utk mjadi suri dalam taman hidup sse0rg. entahlah.. aku hny mampu bserah~

Green Man, dlm entry tu mungkin saya x jelaskn scara tperinci apa yg saya maksudkn. tp saya rasa, awk bukan budak kecil yg perlu saya pjelaskan dari A-Z...

apa2 pn... sori sgt2 ye... 1 comments

Teman Bicara

Ya Allah, aku tk th n aku tk mngerti apa yg ku rasai kini~.. sungguh benar ku tk mngerti.. rasa bagai khilangan punca utk mlkukan ssuatu..

apa yg cuba kau rencanakn utk ku ini Ya Allah.. sungguh ku tk berdaya utk mneruskan apa yg telah kini kau berikn pada ku. knp ati ni sering kali di uji? aku th segala apa yg kau berikan ada hikmahnya. aku tk mharapkn lebey dr Mu Ya Allah. aku cuma inginkn ati ini dhargai. aku mahu ati ni bahagia bsama insan2 yg aku sayangi dn jua yg mnyayangi ku..

Aku redha dgn segala ktentuanMu. aku terima segala apa yg kau berikan. Jiwa ku k0song saat ini...

Aku dan hanya diri ku saat ini~... dmana teman2ku?... Ya Allah, hny padaMu tempatku mngadu segala rintihan hati.. dan hanya Engkau yg mmhami apa yg aku rasai~ 1 comments

Mak...

02-08-10.. 3.15 pagi..

Perginya se0rg insan yg teramat bmakna dlm idup aku.n se0rg insan yg teramat aku sayangi.. perginya tk kn lagi kembali utk slamanya.. aku terasa idup aku kini smkin sunyi dn sepi tnpnya lg dsisi..

Entahlah rasa bsalah makin bsarang dlubuk ati aku. Aku rasa teramat rindu padanya.. rasa rindu yg terlalu mdalam hingga tk dpt di ungkapkn dgn kata2.. jika dia masih lg disisi, aku ingin memeluknya seerat yg mmpu, teringin skali aku utk mngucup pipinya yg sllu mnyanyikn aku kalimah Allah, aku ingin dia th.. aku teramat mnyayanginya.. n aku ingin mlutut dhadapannya utk mm0hon kmaafan atas segala perilaku aku selama ni yg tlh mbuat hatinya tguris… Ya Allah, adakah maafku dterima 0lehnya?.. –aku xth-.. n aku ingin th..

Teringat aku swaktu dhari pmergiannya. Hari itu sungguh redup sekali… sentiasa kdengaran dcuping tlinga aku, akn alunan bacaan yassin 0leh para hadirin yg dtg bg mngiringi pemergiannya. Swaktu dmandikn, aku bkesempatan utk mandikannya wat kali terakhir.. aku jua dpt saksikn wat kali terakhir dia dpakaikn baju.. dpakaikn bedak, dcelakkn.. n dcium buat kali terakhir 0leh anak2nya..

MAK!!... Akk rindu kat mak.. maafkan sgala salah silap akk mak. Akk xsempat nk ucapknnya.. akk jua xsempat nk berikn ssuatu pada mak.. byk impian akk yg akk xdpt realisasikn lg utk mak. Byk pkara g yg akk l0m wat utk mak.. tlalu byk.. sbb br kini aku baru leh idup atas kaki sndiri, tp dsaat akk baru berdiri, mak dh pergi tinggalkn akk. Akk jadi rebah kembali mak.. mak pergi dwaktu akk l0m sedia utk terima sgala kkurangan diri lg.. tlalu cpt mak pergi.. knp mak?... akk masih lg perlukn mak.. akk rindu nk dgr rintihn hati mak ttg anak2 mak. Akk rindu dgn snyumn mak. Akk rindu dgn gurau senda mak. Akk rindu gelak tawa mak. Akk rindu sumer tu mak.. akk rindu..

Namun apa yg harus aku terima kini, aku harus redha dgn apa yg tjadi. Aku harus pasrah mnerima suratan ni.. InsyaAllah, aku akn tabahkn ati aku utk hadapi segalanya.. Akk relakan pmergian mak.. akk akn sntiasa d0akn mak dsana.. Ya Allah, ampuni d0sa ibuku. Tmptkn dia di antara kekasihmu.. ampunilah d0sa2ku hingga ke akhir hayatmu.. idup ini akn ku cuba ceriakn dgn snyumn yg mungkin xkn sumer mngerti erti skuntum snyumn yg ku lemparkn…

I’ll miss u mom… Al-Fatihah.. 1 comments

Ingin Tahu...

aku bukn nyew nam0 update bl0g aku ni. tp s0ri la. aku ketandusan idea utk update natang ni.. xde cerita menarik yg aku nk k0ngsi.. s0.. tunggu la aku kembali yew..

assalamualaikum.. 1 comments